Thursday, November 12, 2009

Eric Burdon& The Animals - Winds of Change 1967


eric burdon and the (new) animals




Если психоделическая волна и перевернула кого-то с ног на голову, то это был Эрик Бердон, парень из провинциального Ньюкасла, возглавлявший одну из самых хулиганских, самых приземленных групп в мире - The Animals. Никто не удивился, что в 1966 году, после распада первых Animals, он собрал совершенно новый состав и принялся готовить материал для новой программы. Однако в октябре, когда состоялось первое выступление группы Eric Burdon and The Animals, выяснилось, что команда радикально сменила направление и принесла свой разгильдяйский имидж идеалам калифорнийского рока.

В разгар "лета любви" группа приняла участие в поп-фестивале в Монтерее, где исполнила песни Hey Gyp, Paint it Black и Gin House Blues. Это событие произвело неизгладимое впечатление на Бердона, который позже передал свои воспоминания в сингле Monterey:

The birds and the airplane did fly
Oh, Ravi Shankars music made me cry
The Who exploded into fire and light
Hugh Masakela's music was black as night
The Grateful Dead blew everybodies mind
Jimi Hendrix baby,believe me, set the world on fire, yeah
His Majesty, Prince Jones, smiled as he moved among the crowd
Ten thousand electric guitars were grooving real loud.

В октябре 1967 вышел первый альбом новых Animals "Winds Of Change", на обложке которой содержалась краткая декларация новой веры Бердона: "Я люблю каждого из вас и хочу, чтобы вы почерпнули что-нибудь для себя из этих новых звуков, как черпаю я, слушая из года в год своих святых... Если вы испытываете одиночество, смятение или тревогу, знайте, что я (а таких, как я, много) люблю вас, и возможно, вы поймете, почему я счастлив, умиротворен и ни о чем не тревожусь. Игры, в которые я играю, по большей части детские игры, счастливые игры, игры любви, игры в загадки, игры в чудеса, простите мои игры в страх и ревность - в конце концов, я обычный человек и до сих пор ученик жизни..."

Winds Of Change - альбом противоречивый и неординарный; в заглавном трэке Бердон проводит краткий курс в историю рок-музыки, вторя Бобу Дилану о ветре перемен; San Franciscan Nights - гимн американским хиппи, ответ знаменитой песне If You Go To San Francisco; Hotel Hell, Anything и Poem By The Sea - неожиданно мягкие и лиричные композиции; Paint It Black - длинная реинкарнация песни Роллинг Стоунз; Yes I Am Experienced - кивок в сторону дебютного лонг-плейера Джими Хендрикса.

Эту же линию a la West Coast продолжил следующий альбом, появившийся в декабре 1967 года (на нем можно услышать ту самую песню Monterey). Исправно выходившие одновременно с альбомами синглы продолжали пользоваться спросом как в Англии, так и в Британии. В конце 1968 к составу Бердона присоединился лидер сильной психоделической группы - Dantalian's Chariot Зут Мани (клавишные), с которым Эрик записал еще одну просветленную пластинку - Every One Of Us, которая стала уже явным повторением предыдущих альбомов. Для записи финального диска к Бердону пришел еще один член Dantalian's Chariot - ударник Энди Саммерс. Не случайно самый впечатляющий трэк прощальной пластинки - Madman Running Through The Fields, известная композиция Dantalian's Chariot.

Завершив свой психоделический взлет, Эрик Бердон на два года исчез со сцены, чтобы решить накопившиеся личные проблемы, но к 1970 году возродился снова с совершенно новым проектом - черной фанковой группой War.

Состав
(1)
Eric Burdon - вокал
Vic Briggs - гитара
John Weider - скрипка
Danny McColloch - бас
Barry Jenkins - ударные

(2)
Eric Burdon - вокал
Vic Briggs - гитара
John Weider - скрипка
Danny McColloch - бас
Barry Jenkins - ударные
Zoot Money - клавишные

(3)
Eric Burdon - вокал
Andy Summers - гитара
John Weider - скрипка
Barry Jenkins - ударные
Zoot Money - клавишные

Дискография

Good Times / Ain't That So (MGM 1344), 1967
When I Was Young / A Girl Named Sandoz (MGM 1340) 1967
San Franciscan Nights / Gratefully Dead (MGM 1359), 1967
Sky Pilot (Part 1) / Sky Pilot (Part 2) (MGM 1373), 1968
Monterey / Anything (MGM 1412), 1968
Ring Of Fire / I'm An Animal (MGM 1461), 1969
River Deep, Mountain High / Help Me Girl (MGM 1481), 1969

Eric is here (MGM E-4433), 1967
In the Night / Mama Told Me Not to Come / I Think Its Gonna Rain Today / This Side of Goodbye / That Ain't Where Its At / True Love / Help Me Girl / Wait Till Next Year / Losin' Control / It's Not Easy / Biggest Bundle of Them All / It's Been A Long Time Comin'

Winds of change (MGM E-4484), 1967
Winds of Change / Poem By the Sea / Paint it Black / Anything / Yes, I am Experienced / San Franciscan Nights / When I Was Young / Hotel Hell / Good Times / Girl Named Sandoz / Its All Meat

The twain shall meet (MGM SE-4537), 1967
Monterey / Just The Thought / Closer To the Truth / No Self Pity / Orange and Red Beams / Sky Pilot / We Love You Lil / All is One

Everyone of us (MGM E-4553), 1968
White Houses / Uppers and Downers / Serenade to a Sweet Lady / The Immigrant Lad / Year of The Guru / St. James Infimary / New York 1963 - America 1968

Love is (MGM SE-4591-92), 1968
River Deep, Mountain High / I'm an Animal / I'm Dying (Or Am I?) / Ring of Fire / Colored Rain / To Love Somebody / As the Tears Go Passing By / Gemini / Madman (Running Through the Fields)


Eric Burdon& The NEW Animals - Winds of Change 1967
Winds of Change opened the psychedelic era in the history of Eric Burdon & the Animals -- although Burdon's drug experiences had taken a great leap forward months earlier with his first acid trip, and he and the group had generated some startlingly fresh-sounding singles in the intervening time, it was Winds of Change that plunged the group headfirst into the new music. The record was more or less divided into two distinctly different sides, the first more conceptual and ambitious psychedelic mood pieces and the second comprised of more conventionally structured songs, although even these were hard, mostly bluesy and blues-based rock, their jumping-off point closer to Jimi Hendrix than Sonny Boy Williamson. The band's new era opened with waves washing over the title track, which included sitar and electric violin, while Burdon's voice, awash in reverb, calmly recited a lyric that dropped a lot of major names from blues, jazz, and rock. "Poem by the Sea" was a recitation by Burdon, amid a swirl of echo-drenched instruments, and it led into one of the group's handful of memorable covers from this period, "Paint It Black" -- driven by John Weider's electric violin and Vic Briggs' guitar, and featuring an extended vocal improvisation by Burdon, their approach to the song was good enough to make it part of the group's set at the Monterey International Pop Festival that June, and also to get a spot in the documentary movie that followed. "The Black Plague" opens with a Gregorian chant structure that recalls "Still I'm Sad" by the Yardbirds, and was another vehicle for Burdon's surreal spoken contributions. There were also, as with most of the group's work from this period, a few easily accessible tracks that could make good singles, in this instance "Good Times" and "San Franciscan Nights," a Top Ten record in various countries around the world in the last quarter of 1967, although, as Alan Clayson points out in his notes, the latter song was overlooked in England for nearly 12 months after its release elsewhere, and then appeared as the B-side to the relatively straightforward, brooding, moody rocker "Anywhere." Burdon was so inspired by Jimi Hendrix's music that he wrote one of the psychedelic era's rare "answer" songs, "Yes I Am Experienced," as an homage to the guitarist; the latter's influence could also be heard in "It's All Meat," the LP's closing track, and a song that c
alls to mind an aspect of this band that a lot of scholars in earlier years overlooked -- the fact that Briggs, Weider, et al. had the skills to make music in that style that was convincing and that worked on record, on their terms.
*****




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...