Monday, July 9, 2012

Arthur Alexander -The Greatest




Американский певец Артур Александр-младший родился 10 мая 1940 года во Флоренции, штат Алабама. Его мать и сестра пели в хоре местной церкви, а отец играл на гитаре, зачастую используя для slide-эффекта горлышко бутылки. Субботними вечерами Александр-старший играл блюз в местных клубах. В шестом классе Александр-младший пошел по стопам отца и присоединился к госпел-группе The Heartstrings; правда, он принимал участие не во всех выступлениях, потому что был намного моложе остальных участников. После окончания школы Артур некоторое время работал в гостинице.

Существует несколько версий о том, как Артур впервые оказался в студии и начал записываться. По одной из них, его познакомили с Тони Стаффордом, местным поэтом-песенником, в доме которого мать Артура работала горничной. Артур подобрал музыку к словам Тони - так все и закрутилось. Двое молодых людей частенько собирались вместе в комнатке, находившейся над помещением аптеки, которой владел отец Тони, и сочиняли песни.

В 1958 году Артур вместе со своим приятелем Генри Ли Беннетом написали песню She Wanna Rock. Ее-то Тони Стаффорд и показал в нэшвильском филиале компании Decca Records. В апреле 1959 года она была выпущена в исполнении Amie Derksen. В 1959 году Артур и Тони написали и записали в домашней студии песню Sally Sue Brown. Тони отправился в Мемфис, где одна из компаний согласилась издать ее. В качестве исполнителя был указан June Alexander (June - сокращение от junior, т.е. "младший").

В 1961 году один из близких друзей Артура, Рик Холл, который заодно был музыкантом, помогавшим Артуру записывать песни, купил помещение бывшего табачного склада и переоборудовал его под студию, снабдив четырехдорожечным записывающим аппаратом. Летом 1961 года на этой студии была записана песня You Better Move On. Рик, подпевавший Артуру в этой песне, взял запись и отправился с нею в Нэшвилл, где она была отвергнута всеми студиями, кроме мало кому известной Dot Records. Ноэл Болл, представитель этой компании в Нэшвилле, согласился издать песню и ко всему прочему заключил контракт с Артуром. Рик Холл получил 2% процента от этой сделки, а после релиза песни стал обладателем 10 тысяч долларов, что позволило ему создать новую студию, на которой, между прочим, чуть позже был записан дебютный сингл певицы Ареты Франклин, проданный тиражом более двух миллионов копий. Песня же You Better Move On Артура Александра заняла 24-е место в американском хит-параде.

В 1962 году песня Anna (Go With Him) также заняла довольно высокое место. Кроме того, песня Артура Every Day I Have To Cry Some в исполнении Steve Alaimo поднялась на верхние строчки чартов (вскоре эта песня была исполнена дуэтом Ike & Tina Turner). Артур, чью карьеру вряд ли назовешь особенно успешной, был очень уважаемым музыкантом; во многом он и его песни повлияли на развитие музыки соул и ритм-энд-блюза. Считается, что Артур повлиял на певческую манеру Джона Леннона, любимым певцом которого он был.

В конце шестидесятых Артур серьезно заболел и надолго выбыл из строя. Вернулся он спустя четыре года, в 1972, и записал очередной сольный альбом. В 1975 году уже упоминавшаяся песня Every Day I Have To Cry Some в его исполнении добралась до 45-го места в хит-параде, однако вскоре после этого Артур вновь исчез.

После этого он появлялся на публике только в 1977 во время концерта, посвященного памяти Элвиса Пресли. В 1993 году Артур планировал возвращение на сцену, однако сердечный приступ, повлекший за собой его смерть, 9 июня 1993 года перечеркнул все его планы. В этом же году вышел в свет последний, посмертный альбом Артура – Lonely Just Like Me – первый за последние 20 лет.


Стиль исполнителя:
R&B, Country-Soul, Southern Soul, Deep Soul

Дискография:
Синглы (SP) Arthur Alexander:
1962 You Better Move On
1962 Anna (Go To Him)
1962 Where Have You Been (All My Life)
1963 Go Home Girl
1963 Pretty Girls Everywhere
1975 Every Day I Have To Cry Some

Альбомы (LP) Arthur Alexander:
1962 You Better Move On
1964 Alexander The Great
1965 Arthur Alexander I
1972 Arthur Alexander II
1975 Arthur Alexander III
1993 Lonely Just Like Me



Although his songs were covered by the Beatles, the Rolling Stones, and Elvis Presley, country-soul pioneer Arthur Alexander remains largely unknown to the general listening audience -- nevertheless, his music is the stuff of genius, a poignant and deeply intimate body of work on par with the best of his contemporaries. Born May 10, 1940, in Florence, AL, Alexander was the son of a bottleneck blues guitarist who performed each Saturday night in the blues joints scattered throughout the region. Rooted as much in white country music as black R&B, Alexander was still in the sixth grade when he joined a gospel group dubbed the Heartstrings. After high school, he worked as a hotel bellhop, befriending Tom Stafford, an R&B-obsessed white kid who fancied himself a lyricist -- Alexander began adding melodies to his words, and through Stafford was introduced to a likeminded crowd of fledgling musicians including future legends Dan Penn, Spooner Oldham, Billy Sherrill, and Rick Hall. In 1958 Alexander partnered with Henry Lee Bennett to write "She Wanna Rock," which Stafford then sold to Decca Records; country singer Arnie Derksen recorded the song a year later, and in 1960 Alexander made his solo debut for Judd Records with the gritty blues number "Sally Sue Brown," written and produced with Stafford and credited to June (short for "Junior") Alexander.

During the summer of 1961, Alexander and Hall crossed the Tennessee River to build a recording studio in the town of Muscle Shoals, transforming an abandoned tobacco warehouse into one of the most fabled facilities in popular music history. The first record incubated within Muscle Shoals was Alexander's 1962 classic "You Better Move On." The product of the singer's roots in both country and R&B, its earthy, backwoods flavor anticipated the deep soul popularized by Memphis labels like Stax and Hi, reaching number 24 on the national pop charts following its release on Dot Records. Later covered by the Rolling Stones, "You Better Move On" earned Hall enough money to begin work on a new Muscle Shoals Studio, but the deal with Dot effectively halted his collaboration with Alexander, who arguably never reached the same heights again. Dot producer Noel Ball next assigned the singer the Barry Mann/Cynthia Weil composition "Where Have You Been All My Life," which barely scraped the Top 60. Worse, the label buried the Alexander original "Soldier of Love" on the flip side. But his third Dot effort, the self-penned "Anna (Go to Him)," was a Top Ten R&B smash and was later covered by avowed fans the Beatles, who also recorded "Soldier of Love."

Although singer Steve Alaimo enjoyed considerable success in 1963 with the Alexander-penned "Every Day I Have to Cry," Alexander himself struggled to deliver a follow-up -- "Go Home Girl" couldn't even crack the Hot 100, and after a series of little-heard singles such as "You're the Reason," "Ole John Amos," and "Detroit City," Dot terminated his contract in early 1965. Alexander soon resurfaced on the Sound Stage 7 label with "(Baby) For You," but after "Show Me the Road" a year later, he did not release a new record until 1968's "I Need You Baby." Accounts vary as to the circumstances dictating Alexander's fade from recording and touring at this time -- he later admitted to suffering a long and debilitating illness, and there were rumors he became something of an acid casualty well before psychedelia blossomed in full. Sound Stage 7 issued a single a year for the remainder of the decade -- "Love's Where Life Begins" in 1968, "Another Place, Another Time" in 1969, and "Cry Like a Baby" in 1970 -- but otherwise he was almost completely absent from music for the latter half of the 1960s, albeit reportedly cutting a session for ABC/Dunhill that remains unreleased.


In 1971 Alexander resurfaced as a staff songwriter at Nashville-based Combine Music, working alongside the likes of Kris Kristofferson, Billy Swan, Tony Joe White, and Donnie Fritts. Combine executives soon orchestrated a recording deal with Warner Bros., and he entered Chips Moman's renowned American Studio in Memphis to record his first LP in a decade, a self-titled affair highlighted by readings of Dennis Linde's "Burning Love" (later a smash for Elvis Presley) and the Penn/Fritts collaboration "Rainbow Road," as plaintive and beautiful a record as Alexander ever made. Neither the album nor its accompanying singles made any noticeable commercial impact, however, and he soon exited Warner Bros., finally giving up on Nashville three years later and returning home to Florence. There he signed to Buddah, going back to Muscle Shoals to cut his own rendition of "Every Day I Have to Cry," a minor hit that would prove his final commercial success of note. "Sharing the Night With You" appeared the year following, and after one last effort for Music Mill, the aptly titled "So Long Baby," Alexander quit the music business altogether, driving a social services bus for a living. Elektra/Nonesuch coaxed him out of retirement to make a comeback album, 1993's Lonely Just Like Me, but while on tour in support of the record he fell ill, passing away in Nashville on June 13, 1993.

01. Anna (02:53)
02. You're the reason (02:27)
03. Soldier of love (02:18)
04. I hang my head and cry (02:32)
05. You don't care (02:31)
06. Dream girl (02:35)
07. Call me lonesome (02:57)
08. After you (02:32)
09. Where have you been (02:40)
10. A shot of rhythm and blues (01:58)
11. Don't you know it (01:57)
12. You better move on (02:44)
13. All I need is you (02:54)
14. Deroit city (03:07)
15. Keep her guessing (02:19)
16. Go home girl (02:20)
17. In the middle of it all (03:31)
18. Whole lot of trouble (02:14)
19. without a song (02:42)
20. I wonder where you ar tonight (02:39)
21. Black night (02:10)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...