Wednesday, January 23, 2013

Edwards Hand - Edwards Hand (1969)







Rod Edwards: vocals and keyboards
Roger Hand: vocals and acoustic guitar

Drums: Barry Morgan, Ronnie Verrall, Clem Cattini
String Bass: Danny Thompson
Bass: Herbie Flowers, Mo Foster, Brian Hodges
Guitars: Vic Flick, Big Jim Sullivan, Colin Green, Alan Parker
Keyboards: Nicky Hopkins, Roger Coulam, Alan Hawkshaw, Mike Moran
Organ: Harry Stoneham


Because Edwards Hand were one of the few pop/rock acts other than the Beatles who were produced by George Martin in the late 1960s, their obscure self-titled debut album has generated some rough comparisons to the Beatles' own work. It's true that the harmonies, melodies, and orchestrations bear some similarity to those heard on the very most pop-oriented of the Beatles' productions, though in truth there's a stronger resemblance to the ornate pop-psychedelia of the late-'60s Bee Gees. Throwing those names into the hat so quickly, though, is a little misleading and might spark hopes for a buried treasure that's better than it is. For the actual songs are certainly coyer and more saccharine than the compositions of the Beatles, and even make the Bee Gees' late-'60s stuff sound melancholy and a little hard-edged. It's more something of a combination of Beatles/Bee Gees-lite with poppier, soaring, sometimes fruity orchestral arrangements -- most likely Martin's strongest contribution to the record -- and more of a middle of the road/sunshine pop/toytown psychedelic influence than the Bee Gees (and certainly the Beatles) admitted. Certainly some of the lyrics make one blanch a bit on the printed page, with their fey references to picture books, kings and queens, bringing flowers in the morning, walking down London's Charing Cross Road, magic cars, and the like. If you like those elements, of course, there are things to enjoy about this record. It has reasonably catchy though not stunning melodies, good duo vocal harmonies, and an ambience that captures something of the most innocuous side of the Swinging London/flower power era. It does sound best, however, when it gets most serious and Bee Gees-like, "If I Thought You'd Ever Change Your Mind" and "Orange Peel" being two examples.

Группа была сформирована в Лондоне в 1967 году как Picadilly Line и выпустила в 1968 году альбом The Huge World of Emily Small  Альбом не получил большой известности, и хотя в группе начали свой творческий путь известные в будущем музыканты Danny Thompson, Alan Hawkshaw, Jan Barber, Herbie Flowers и Harold McNair, группа распалась. Её основатели Rod Edwards и Roger Hand собрали новый состав (это был первый более-менее стабильный состав в котором появился John Wetton). Самым впечатляющим в группе было даже не их творчество, а то что они были одной из немногих в то время групп с которой работал сам George Martin. Причём работать с ними он начал в перерывах записи White Album The Beatles. Первый альбом вышел в 1969 году и был благожелательно встречен и публикой и критикой. Естественно в отзывах присутствовало сравнение с Beatles мелодизмом, оркестровыми аранжировками, но местами музыка была более похожа на поп-психоделию Bee Gees конца 60-х. Джордж Мартин продюсировал и последние два альбома группы. Все творчество группы пришлось как раз на закат эры flower power.В середине 70-х группа прекратила свое существование после многочисленных смен состава. Одновременно с работой в EDWARDS HAND Rod Edwards работал с Jade, Gordon Giltrap, Ashman Reynolds. Hand и Edwards вместе с Jon Miller основали продюсерскую компанию Triumvirate Productions, которая работала со многими артистами. И если Hand переключился полностью на продюсерскую деятельность, то Edwards продолжал играть с Gordon Giltrap и другими музыкантами, а также писал мюзиклы.








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...